Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 15. Magen synes føler jeg. Men alle steder står det at man skal kunne kjenne livmoren over skambenet nå. Jeg kjenner overhodet ingenting der. Selv ikke når jeg ligger på ryggen. Dette bekymrer meg. Har ellers veldig lite symptomer. Litt ømme pupper bare. Her om dagen var jeg så redd at jeg tok en graviditetstest. Selvsagt positiv. Var på UL når jeg var 9+1 for å utelukke svangerskap utenfor livmoren. Dette engster meg veldig!

Svar:
Ta det helt med ro og stol på at din livmor vil komme opp av bekkenet når det er naturlig for den å komme. Det står rundt uke 12 i bøkene, men dette er svært individuelt.
Det kan godt være at din livmor er kommet opp, men du klarer ikke å kjenne det. Det skal trening til å kjenne den lille oppfyllingen som en ca. 15 uker gravid livmor representerer.
Prøv igjen. Ligg flat, IKKE LØFT hodet, da bruker du magemuskler, og legg en flat hånd over symfysen. Kanksje kjenner du "noe" under håndflaten? Her er den kun snakk om en liten forandring for førgravid tilstand.
Heldigvis kan jeg trøste deg med at du vil synes livmoren blir stor nok etter hvert!
Hilsen Monica.