Spørsmål:
Hei! Har i dag vært til ultralyd(visste ikke at jeg var gravid) og fikk beskjed om at jeg er 22 uker gravid og at befruktningen således må ha skjedd ved nyttår.Hvor mange dager avvik kan man beregne? +/- 1 uke fra 31.12? Lengre? Kortere? Kan ikke relatere dette til 1.dag i siste menstruasjon da jeg har hatt småblødninger etter nyttår og trodd disse var mensen. Er veldig lei meg da dette ikke er noe jeg ønsket... Håper du kan hjelpe meg!

Svar:
Forstår godt at dette kan være en større overraskelse enn man ønsker seg, men du har helidgvis enda lang tid på å venne deg til tanken.
Når vi regner ut termin enten ut fra siste mens første dag eller ved UL, legger vi alltid til +/- 14 dager på den datoen vi får. Husk at det bare er en dato. Barnet kommer når det selv er klar for det.
Jeg vil ellers råde deg til å snakke med jordmor/fastlegen om situasjonen. Det er godt å dele tanker med noen som også har erfaringer fra kvinner som har vært i samme situasjon som deg.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.