Spørsmål:
Leste artikkelen med samme navn med stor interesse. Har noen spørsmål i forhold til denne og i forhold til barnet i min mage.
Hvordan bevegelsene kjennes ut kan man vektlegge det? Av og til føles det som små vibrasjoner og de synes utenpå magen. Andre ganger blir jeg redd for om barnet har spasmer fordi bevegelsene føles som rykninger. Jeg har tenkt at det kanskje føles annerledes enn det det i virkeligheten er? (Pga f.eks fostervannet.) Engster jeg meg unødig?
Artikkelforfatteren sa også at når en nærmet seg termin skulle en være oppmerksom hvis det gikk mer enn noen timer mellom hver gang en kjente bevegelser, hvorfor det? Blir svært takknemlig for svar..

Svar:
Svar: Det er alltid spennende og deilig med barnets bevegelser i magen. Likevel kan det være vanskelig å forstå eller tolke alle spark og bevegelser som gjøres av den lille.
Når barnet kommer ut vil du nok gjenkjenne noen av dem.
Men, barn oppfører seg også forskjellig. De kan ha ulik tumleplass i livmoren p.g.a. mengde fostervann, egen størrelse, leie o.s.v.. Trøst deg med og stol på at ditt barn gjør de bevegelsene som er naturlig og riktig å gjøre.
Det hører nok med til de fleste svangerskap at mødre engster seg. Men nettopp derfor kan det være godt å følge litt med på de daglige spark/bevegelser. Det er en fin måte kvinner selv kan sjekke hvordan barnet har det og på denne måten få kontakt med barnet sitt. Det blir derfor en viktig ”kontroll” den siste tiden som vi oppfordrer kvinner til å være bevist på.
Lykke til videre! Hilsen Monica.