Spørsmål:
Hei! Jeg er 21 uker på vei, men kan ikke si at jeg har kjent noe liv fra babyen enda. Det merker jeg gjør meg veldig urolig, og jeg tenker på det hele tiden. I og med at jeg også har mye vondt i magen, forsterker jo dette uroen. Både folk privat og på jobb, sier at de kjente liv rundt den tiden de var på UL, eller noen enda tidligere. Og så får jeg mange spørsmål om jeg har kjent liv. Det gjør jo at jeg føler at det kan være noe galt, iom at så mange sier det, og det står både her på siden, og flere steder at man rundt uke 20 skal kjenne liv. Jeg håper du kan skrive litt rundt dette, for jeg lurer på om jeg burde ta kontakt med sykehuset eller om jeg bare er en typisk førstgangsfødende som er urolig uten grunn. Jeg tenkte at det kanskje har noe med at jeg fikk beskjed om at morkaken ligger foran, og at det dermed tar tid. Hilsen fra bekymret gravid

Svar:
Jeg fostår din bekymring. Når vi venter barn er vi nærmest som i et konstant beredskap,- særlig første gangen. Dette er normalt og nødvendiig tenker jeg,- sikrer avkommet og den videre slekt.
Du har imidlertid alle svarene selv: morkakens plassering og bekymring knyttet til første graviditet.
Men, siden de fleste har kjent spark rundt denne tiden er det ikke underlig at du reagerer.
Siden dette representerer et unødig stress hos deg vil jeg råde deg til å ta kontakt med jordmor/fastlegen. Fortell hvordan du har det og sprør om du kan få komme innom noen få minutter og høre fosterlyden. Det vil forhåpentligvis roe deg ned nå mens du venter på et lite vink fra den lille.
Jeg prøver å formidle et viktig budskap til kvinner: "Du er deg, dette er din kropp og ditt svangerskap.
Ikke sammenlign deg med noen."
Det er ikke lett, men kanskje kan du la den tanken også få plass mens du bekymrer deg.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.