Spørsmål:
Min kone er gravid i 32 uke, og ved sist svangerskaps kontroll så hadde barnet til legens store forundring snudd seg fra å ligge med hodet ned til og legge seg på tvers. Min kone fikk da beskjed om at hun i 35 uke skal på sykehuset der de skal prøve å få snudd barnet riktig vei. Hvordan gjøres dette og hvor ofte lykkes de med dette? Hvsi ikke vil det da bli en setefødsel?
Hilsen Stig Arne

Svar:
Svar: Det er ikke helt uvanlig at barn kan ligge både litt på skrå og litt mer på tvers hvis det er bra med fostervann og god plass. Vi bryr oss egentlig sjelden om å fastsette barnets leie i 32 uke, nettopp av samme grunn.
Det er mye større sjanse for at barnet vil legge seg med hodet ned igjen enn å velge stumpen som førende del(over 96% av barna ligger i hodeleie/ ca.3,5% med stumpen først)
Om nå stumpen blir liggende ned hender det at man forsøke å snu barnet. Dette skal tidligst gjøres ved 37-38 uker, på en fødeavdeling av kyndige fagfolk under full overvåking! Det lykkes å snu halvparten av setebarna på denne måten.
Så, - mest sannsynlig vil også ditt barn legge seg godt til rette igjen med hodet først!
Lykke til videre alle tre!
Hilsen Monica.