Spørsmål:
Hej Jag har ett barn från innan och för ca 6 mån sedan blev jag gravid ,utan att jag visste det. Jag fick ont i vänter äggledare i två dagar och sedan en blödning. Jag kontaktade läkare, efter att ha läst allt på internett som jag orkade. Kom själv fram till att det måste vara att barnet växte i äggledaren. Läkaren menade att det kunde vara det men sannsynlig så var det en spontanabort. Sa att jag skulle vänta och se. Jag hadde en blödning som fortsatte och den ökade inte, som vannligtvis en abort gör. Ingen ville hjälpa mig och den höll i sig i ca 3 veckor. Blev välldigt frustrerad eftersom jag skulle nu åka på ferie till syden om 6 dagar och jätterädd. Det jag gjorde var å kontakta kvinnokliniken. Dem tyckte inte att det var någon idee att jag skulle komma, men ändrade sig i sista minuten. När jag kom dit och in på undersökning, var hon som skulle undersöka irriterad på mig och undrade vad jag gjorde där och hur jag hadde fått en tid. Hon var till 99% säker på att det var en abort, men ringde till speciallist som kom ned. Han gjorde en annan bedömmning. Jag sändes akut till operation, detta var på en måndag och jag skulle resa på torsdag. Jag vaknade och den sura läkaren kom in och sa vad dem hadde gjort på operation. Min äggledare var helt sönder och dem fick ta den. Jag bara svarade - Jag hadde rätt- Om dem inte hadde gjort denna operation där och då så hadde den spruckigt innom bara några dagar. Kanske på flyget, vem vet. Allt detta hände bara efter att jag var 4,5 uke på väg! Alla kvinnor borde lyssna på sin kropp och skrika till om man behöver hjälp. Nu kommer frågan. Jag är gravid igen, i 5 uken. Mår bra, men har ett tryck i höger sida. Kan jag kräva att jag blir ordentligt undersökt och testad denna gången? Jag är så rädd att jag skall råka ut för detta en gång till. Det känns som detta är min sista chans. Ingen har berätta om konsekvenserna efter något som det här. Ska jag behöva bli behandlad så här? Det känndes som jag inte fick ha rätt, eftersom jag inte var kompetent. Men det en kompetent person innom detta yrke inte kan, är att känna det som jag, pasienten, känner inne i sin kropp. Jag vet att det var ett långt brev, men jag var tungen att få ut det på papper. Litar tyvärr inte på många läkar längre.

Svar:
Det er veldig trist å lese hva du forteller. Det skulle IKKE være slik man blir møtt når man trenger legehjelp!
Jeg forstår din engstelse og forstår at det vil gjøre deg svært godt å få bekreftet/ se med egneg øyne at fosteret er på riktig plass.
Du bør ta det opp med jordmor/fastlegen og be om en henvisning til tidlig UL.
Kroppen vår husker. Engstelsen vil således lettere kunne forsvinne vil jeg tro. Det er også en viktig grunn til å utføre undersøkelsen slik jeg ser det.
Det er viktig å lytte til hva kroppen forteller.
Ta godt var på deg selv.
Ønsker deg alt godt og et fint svangerskap!
Hilsen Monica.