Spørsmål:
Hei, Monica ! Jeg er gravid for første gang i uke 15+4. Jeg skal til jordmor om et par uker, men greier ikke å vente med mitt spm. til da....Det jeg lurer litt på er min "bakoverbøyde" livmor. Har denne noe å si for evt. når jeg kan kjenne bevegelser ? Har ikke kjent noe enda, men vet at det enda kan gå litt tid. En annen ting er om denne livmora mi vil klemme på urinblæra mi tidligere enn "normalt".....jeg syntes jeg allerede løper hyppigere på "det glade hjørnet". Legen har sagt at livmora vil rette seg opp etterhvert som barnet vokser, men jeg går nå liksom her og venter på at magen min skal komme, og føler meg litt rar. Jeg er og har vært i bra form hele tiden, med kun uteblitt mens og ømme bryster som eneste tegn. En annen ting : Vil livmora mi "falle" tilbake etter endt svangerskap, eller blir den "normal"? Takker på forhånd for svar på mine livmorforvirringer!

Svar:
Svar: Formen på din livmor påvirker ikke fosterbevegelsene på denne tiden. Det er imidlertid ikke uvanlig at førstegangsgravide ikke kjenner bevegelser før i16-20 uke, - enda så mye fosteret sparker og beveger seg.
Når livmoren vokser trykker den på blæren. Det er grunnen til at du løper på toalettet hele tiden.
Jeg tror ikke trykket fra din livmor kommer tidligere enn vanlig.
Hvilken vei livmoren din vil ligge etter fødsel kan man vanskelig forutsi. På etterkontrollen vil leie kunne bekreftes.
Lykke til videre! Stol på kroppen din og husk at det er ikke alt vi kontrollerer.
Hilsen Monica.