Spørsmål:
Hei. Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid (5+2). Uheldigvis er jeg allergisk mot fisk og annen sjømat.Det jeg derfor lurer på er hva jeg skal gjøre nå som jeg er gravid? Bør jeg prøve å få i meg tran? I den forbindelse påstår min samboer at han har hørt at tran kan være skadelig for gravide. Er dette sant? Jeg synes å ha hørt noe slikt tidligere jeg også. Håper du kan svare meg så fort som mulig.

Svar:
Svar:Gravide anbefales å ta tran, men om du er allergisk overfor fisk må du finne andre gode kilder. Det er viktig at du får i deg de viktige essensielle fettsyrene.
I grønne plantedeler (mørkegrønne blader), linfrø, hampefrø, solsikkefrø, soyabønner, valnøtter finnes ALA som også er en Omega-3 fettsyre.
Omega-6 finnes i mange varianter, i planteoljer og i agurkurt, i kjempenattlys, solsikke og i peanøtter.
Er du i tvil kan du spørre i en helsekostbutikk. Lykke til med godt og viktig kosthold!
Hilsen Monica