Spørsmål:
Jeg venter mitt første barn og lurer på hvor aktive foster vanligvis bruker å være? Jeg vet at det ikke er lett å gi noe enkelt svar på dette, men selv er jeg i uke 33 og føler nok at jeg bærer en til tider svært aktiv baby. Hele mangen "velter" seg, han sparker og "styrer på". Aktiviteten er imidlertid periodisk, slik at det også er rolig innimellom. Er mitt barn mer aktivt enn andres? Jeg har en svoger med ADHD og er derfor ekstra obs på ev. overaktivitet hos fosteret. Kan barnets aktivitetsnivå måles på sykehuset (magebånd..??) og sammenliknes med andre slik at jeg slipper å uroe meg?

Svar:
Svar: Så heldig du er som får oppleve å bære på et aktivt barn. Gled deg over hvert livstegn!
Hvor aktive fostre pleier å være, er svært individuelt. Siden dette er ditt første barn, har du ingen sammenligningsmuligheter. Hadde dette vært ditt andre barn kunne du likevel ikke sammenlignet disse barna direkte siden barn er så forskjellige. Kvinner som venter sitt tredje barn kan fortelle om tre forskjellige aktivitetsmønster. Et kan være så rolig at hun er lykkelig for hvert livstegn, mens et annet kan være en villstyring som nesten ikke gir mor fred. Det er aldri snakk om at foster kan være for aktive. Derimot er vi alltid observante med foster som er lite aktive.
Ditt barn sparker og rører på seg akkurat så mye som det er naturlig for hun/han å bevege seg. Stol på det. Det høres helt normalt og flott ut.
Det er ikke aktuelt å måle barnets aktivitetsnivå på sykehus ved hjelp av et bånd på magen. Det gjøres på helt andre indikasjoner. Svært mange tester som tas gir kun et ”øyeblikksbilde” Mitt råd er: Glede deg over hvert spark og bevegelse. Etter hvert som barnet ditt blir større og får ”plassmangel”, vil du kanskje oppleve at bevegelsesmønstret endrer seg. Dette er også normalt.
Hilsen Monica