Spørsmål:
Dei siste dagane har bevegelsane til fosteret auka kraftig i intensitet. Har høyrt at aktive foster vert aktive barn, og er redd babyen kan vera hyperaktiv. Kva og kor mykje er normal fosteraktivitet? Er så bekymra. Er det grunn til bekymring i seg sjølv at fosteraktiviteten endra seg så drastisk så raskt (vedvarande), eller er dette normalt for dette stadiet i svangerskapet? (26+6) Håpar intenst på svar! Takk for hjelpa.

Svar:
Det er umulig å si noe om normal fosteraktivitet i forhold til aktive foster. Dette er virkelig individuelt. Det en kvinne vil oppleve som svært aktivit foster, vil kanskje en annen kvinne oppleve som normalt. Kvinner som har båret frem flere barn vil også kunne fortelle om store variasjoner.
Nå begynner ditt barn å få litt mer muskemasse og av den grunn vil du lettere oppfatte mer av bevegelser og spark. Dette blir vedvarende inntil det blir plassmangel i livmorhulen mot slutten, og du kan få ny bekymring:" du synes kanskje barnet beveger seg for lite."
Sånn er det å blir mor.
Snakk med jordmor/legen du går til kontroll hos, og de vil kunne fortelle deg masse om dette.
Mitt råd er: Stol på kroppen din og på barnet du bærer.Ta frem gleden og fyll deg opp med alle gode følelser! Det fortjener du og alle dere andre som gjør denne viktige jobben.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.