Spørsmål:
Hei Monica Når er det vanlig at baby legger seg med hodet nedover ? Jeg er i uke 33 + 3 ( førstegangsfødende ) men kjenner spark nedover mot underlivet. Har den fremdeles så god plass at den vil snu seg før fødselen ? Eller bør jeg kontakte jordmor å event få henne til å prøve å vende babyen ? Veldig engstelig for setefødsel. Har alltid sett for meg at jeg skal føde normalt.

Svar:
Du behøver ikke bekymre deg for sete fødsel nå. Det er mange uker igjen og god tid for barnet ditt til å snu seg og legge seg med hodet ned. Siden kun 3,5% ligger i seteleie forstår du nok at det er lietn sjanse for det.
Etter uke 37 vil nok de flese ligge med hodet ned, noen lenge før den tid også.
Går ukene uten at barnet ditt legger seg med hodet ned, må du snakke med det og gi beskjed om å snu seg!
Lykke til videre!
Hilsen Monica.