Spørsmål:
Det er 12 år siden sist jeg fødte,og er rimelig nervøs denne gangen. Det eneste jeg minnes fra forrige gang som jeg også har nå,er kvalmen. Jeg er nervøs for at barnet ikke skal klare seg pga min alder og er redd for at det skal "feile" noe. Hvordan kan jeg finne ut det? Og hva kan jeg gjøre for å roe meg ned og ikke være så stresset pga dette? Linda 36.

Svar:
36 år er da en fin alder for en annen gangs graviditet!
Med et ukomplisert første svangerskap og fødsel,et friskt barn og frisk familie har du mange gode kort på håden, fakstisk så mange som livet kan by deg.
Det holder likevel ikke i vår tid.
Vi ønsker statistikk, forsikring om, garantier for o.s.v. og kan aldri få nok.
I Norge får kvinner tilbud om en ruitne UL i uke 17-20 (dersom det ikke er annen grunn for videre undersøkelser og utredning, eks. alder, sykdom i fam., hos mor eller tidligere barn)
Ønsker du undersøkelser utover dette må du selv ta initiativ og betale. Eks. tidlig UL, fostervannsprøve ol.
Snakk med jordmor/legen din om dette er noe for deg og hvor du evt. skal henvende deg.
Jeg håper du klarer å roe deg ned etterhvert og stole på din egen kropp. Gjør du selv ditt ytterste i form av kosthold og levesett og investerer i barnet du venter kan du  forhåpentligvis slippe GLEDENE FREM!
Det er stor tirvsel og vekstmuligheter i gleden for dere begge.
Lykke til videre. Svangerskap kan by på en spennende reise, - denne gangen  med muligheter for å se med nye briller.
Hilsen Monica.