Spørsmål:
hei. var gravid i uke 14 da jeg fikk blødninger,blei send på sykehuset,der de tok ultralyd.det viste seg at det ikke var noe foster der og mest sannsynlig hadde det ikke vært noe der idet hele tatt,hva heter dette og hva er muligheten for at dette skal skje igjen? har prøvd å finne noe om dette,men finner ikke noe verdens ting. blir veldig takknemlig for svar. hilsen tutta

Svar:
Om det stemmer at det ikke har vært foster der i det hel tatt kalles dette Blæremola (Mola hydatidosa). Det er en sjelden tilstand som skjer i omkring 1 av 2000 svangerskap. Oftere hos kvinner over 45 enn hos yngre kvinner. Trofoblasten-cellelaget som omgir eggsekken, og som normalt danner grunnlaget for morkaketottene, utvikler seg til en klar masse av væskefylte blærer i stedet for å bli en sunn morkake. Uten morkakens forsyningssystem går egget til grunne.
Muligens skyldes dennne tilstanden som kallse blæremola en kromosomfeil i det befruktede egget.
Om det er dette du har opplevd, bør du snakke med legen din og følges opp med blodprøver der det måles hCG-verdier før et evt. nytt svangerskap.
Du vil også bli fulgt opp i neste graviditet fordi det er risiko for gjentakelse.
Håper dette var til hjelp.
Lykke til igjen.
Hilsen Monica.