Spørsmål:
Hei! Jeg er 35-4 uker på vei og tenker på hvordan svangerskapet har vært så langt. Jeg har hatt urinveisinfeksjon siden uke 17og gått på 4 antibiotikakurer uten bedring. Endte opp med for tidlige rier i uke 33 og fikk drypp samt 5 bricanyl for å stoppe fødselen i en periode på en uke. Jeg gikk også 3-4 kg ned i vekt den uken, jeg blir litt bekymret for babyens tilstand gjennom dette. Kan alle disse kurene og tabelettene ha skadet den lille på noe vis? Ellers har jeg hatt et fysisk bra svangerskap, men mistet min far i uke 20 og det har vært veldig tøft både før(på grun av sykdom) og etterpå. Deretter gikk min søster inn i en slags psykose på grunn av utbrenthet og måtte legges inn, hun brukte meg mye og det var slitsomt, spesielt nå når jeg helst skulle ønske alle hadde det bra og at den lille inni magen skulle fått mer oppmerksomhet. Vært på mange ekstra ultralyder og alt har sett bra ut med fosteret, men jeg er redd alle disse påkjenningene kan ha konsekvenser for utvikling og trivsel av den lille...

Svar:
Kjære deg!
Jeg forstår godt din bekymring, men tror du kan roe deg med hensyn til barnet ditt når UL viser fin tilvekst og du ellers har vært i fysisk fin form.
Du har stått og står i stor påkjenning. Sorg gjør noe med oss. Jeg har hørt kvinner fortelle om hvor vanskelig det var å miste en av sine foreldre rett etter fødsel der gleden ikke fikk den plasen den skulle hatt.
Heldigvis for deg har du fått litt tid før du føder.
Med tanke på din søster vil jeg råde deg til å kjenne etter om det er dette du vil ,orker og klarer akkurat nå. Kanskje kan du være en annen støttespiler, om dette tapper deg for krefter?
Det er viktig at du får disse siste ukene til å bygge deg opp. Kjenn etter hva som gjør deg godt og gjør det. Vær mye ute i frisk luft, mosjoner, hvil deg og spis gode måltider.
La sommersolen varme deg og den deilige årstiden fyll deg. Grip gode sanseopplevelser.
Noen velger å gå til aromaterapi, akupunktur eller annet som også gir påfyll.
Kun det beste er godt nok for dere nå.
Om du fremdeles sliter med urinveisinf. bør du ta 1g(1000mg) C-vit før du legger deg om kvelden. Det er helt ufarlig. Skylles ut med urinen, men gjør urinen sur slik at bakterier ikke trives og vokse.
Ønsker deg alt godt og håper du får en fin fødsel. Det kan være godt å vite at når barnet kommer kan du fylle på med alt som ikke ble akkurat slik du hadde håpet det skulle være i svangerskapet. Og det kan du fortsette med!Livet gir oss mange nye sjanser.
Hilsen Monica.