Spørsmål:
hei. jeg er førstegangsgravid, i uke 22. i løpet av svangerskapet har jeg vært konstant dårlig, men nå begynner det helldivis å bli bedre. Men nå har jeg begynt å få perioder med en følelse av ekstrem uro, eller angstfølelse, uten at jeg kan si hva det kommer av. Det varer som regel en times tid eller mer, før det går over. Kan dette komme av hormonene? jeg har aldri vært sånn før, og synes det er veldig ubehagelig. Vil dette gi seg etter fødselen?

Svar:
Det er vanskelig for meg å gi deg et godt svar uten å snakke med deg, men jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen din. De kjenner deg, har fulgt deg gjennom svangerskapet og har kanskje til og med gjort noen observasjoner/tanker omkring deg/ situasjonen/utviklingen, ditt stå sted nå o.s.v.
Det er ikke uvanlig at det dukker opp tanker og følelser som man ikke har kjent før når man venter barn, særlig første gangen. Det forteller oss at vi er levende tilstede i livene vårt. Noen ganger kan det føles ubehagelig, særlig om vi ikke føler at vi har kontroll. Svangerskap og fødsel er nok for mange preget av nettopp det.
Daglig mosjon, helst i frisk luft kan gjøre den store forandringen.Ved å være i bevegelse, beveges også tankene våre. Prøv det, eller gjør noe du selv vet gjør deg godt av aktiviteter.
Ønsker deg alt godt og håper du får det bedre etterhvert.
Hilsen Monica.