Spørsmål:
hei.. jeg er en jente på 18 år som venter barn rundt den 20januar 2004.. tenker en hel masse på fødtselen! hva kan jeg forvente meg? Jeg og forloveden min har vært sammen i 3år,og har d veldig bra sammen.. gleder oss begge til å få barnet,men jeg er redd for hva som kommer til å skje framover.. plages en hel masse med kvalme.. er kvalm 24 timer i døgnet.er det normalt?

Svar:
Svar: Så fint at dere kjenner hverandre godt. Det er et godt utgangspunkt for utfordringen som kommer med ny livssituasjon. Nå er det heldigvis så mye glede forbundet med det å få barn, men også ”sorger” og bekymringer hører nok med. Det er helt naturlig å tenke mye på dette store som har skjedd og på hva som videre vil skje.
Fødselen er for mange noe veldig ukjent og til dels skremmende å tenk på. Det er fint å ha 9 mnd. på seg til å være i denne viktige prosessen. Man modnes på en måte underveis. Ekstra fint er det om dere har venner, foreldre og en jordmor/lege dere kan dele tankene med.
Det er også en svært god hjelp å skaffe seg kunnskap. F.eks å lese eller se filmer .Her i babyverden kan dere finne mye om svangerskap,fødsel og ikke minst om barn og barns utvikling.
Har du forresten bestilt Fødselsboken? Den får du tilsendt gratis. Det finnes mange gode bøker skrevt om dette emnet. Ta evt. kontakt med et bibliotek.Jeg vil også råde dere til å delta på et svangerskap/fødsels/foreldreforberedende kurs. Det er en god investering.Nå er det enda lang til tid til januar, og dere har god tid.
Angående kvalen du beskriver er det nok slik at noen opplever å legge seg med kvalme og å stå opp med samme følelse. Jeg kan bare trøste deg med å si: Det går over! Hele 70-80% av alle gravide plages med kvalme tidlig i graviditeten. Kvalmestillende midler hjelper. Snakk med jordmor/legen du går til kontroll hos. De kan gi deg råd. Du kan også forsøke vit.B6 25 mg tre ganger i døgnet. Rundt uke 14 får de fleste et nytt liv.
Lykke til videre! Hilsen Monica.