Spørsmål:
hei,,,,er ei dame på 34 som skal ha mitt 3 barn.har to gutter på 16 og 13 fra før,,er konstant trist å lei meg denne gangen,klarer ikke å glede meg over svangerskapet,,,kjenner ikke meg selv igjen..hilsen susi75

Svar:
Det er vondt å være trist og lei seg hele tiden, - særlig når man venter barn.
Jeg håper du forteller noen om hvordan du har det, og søker hjelp.
Det finnes dessverre kvinner som ikke tør dele slike tanker med noen i svangerskapet, men bærer dette alene og forsøker å late som om alt er bra.
Jeg vil råde deg til å ta dette opp med jordmor/fastlegen din. De kan hjelpe deg, evt. henvise deg videre til psykolog.
Ofte kan man tro at man er den eneste som sliter, men det er langt fra sannheten. Fra Helse- og levekårsundersøkelsen i 2005 vet vi at mellom 10-15% av kvinner i fertil alder har symptomer på angst og depresjon. Forekomsten er omtrent like høy i fasen med barnsfødsler. Det betyr at 6000-9000 spedbarnsmødre her til lands til en hver tid har psykiske plager.Like mange spedbarn er involvert. Rundt en tredel av barseldepresjoner starter i graviditeten.
Jeg håper disse opplysningene kan være til hjelp. Det er viktig at du tar tak i dette.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.