Spørsmål:
Hei fant akkurat ut at jeg er gravid! mange spørsmål dukker opp... har en datter på 4 år, under det svangerskapet beg jeg å utvikle dep. da hun var 6 mnd blei jeg innlagt på psykriatrisk sykehus var innlagt i 5 mnd, jeg ser tilbake på denne tiden med mange ulike følelser, nå er jeg redd for at dette kan skje igjen. hvordan skal jeg gå fram nå? Finnes det noen støtte grupper eller kan en danne en oppfølgigsgruppe for meg med lege, psykolog og jordmor? har att oppfølging i disse 3 årene etter innleggelsen med psykolg, vi er en sårbar familie, vil at alt skal gå bedre denne gang. har diagnosen PTSD, pga seksuell overgrep i barndommen utsatt av min far. Håper du svarer meg, vet ikke om jeg kan og tørr å glede meg. graviditeten var ikke planlagt, men likevel velkommen til oss. Hilsen Gro

Svar:
Så bra at du tar tak umiddelbart. Denne gangen er du  forberedt og kan være aktivt med i prosessen. Det er et helt annet utgangpunkt!
Du har gjort viktige erfrainger. Du vet hva du har behov for, hva du trenger hjelp og støtte til, og hva som gjør deg godt/dårlig.
Jeg vil foreslå for deg at du tar dette opp med personen (psykologen?) du er blitt fulgt opp av gjennom disse årene, samtidig som du snakker med fastlege og jordmor.
Mange sykehus har også tilbud til gravide med speseille behov, som ditt.
Har man en psykiske lidelse har man også rettigheter, - blant annet skal det opprettes en individuell plan. Din evt. plan vil se annerledes ut nå.
Stå på og ta godt var på deg selv og familien din.
Hilsen Monica.