Spørsmål:
hei. jeg er en urolig kvinne som er gravid med mitt andre barn. hadde en spontanabort før denne graviditeten,og nå går jeg i angst og er livredd for å miste igjen...er nå i uke 15 og jeg hadde en ultralydundersøkelse i uke 12,da såg alt normalt ut,men jeg klarer ikke å slå meg til ro med dette,og pga smerter i magen ofte,blir jeg ekstra urolig! var på kontroll i dag,og da fant ikke jordmora hjertelyden til fosteret,og da ble jeg ennå reddere:( er dette normalt?? har du noen tipe for å få meg til å senke skuldrene litt??

Svar:
Det er ikke unormalt om hjertelyden ikke høres med doppler i uke 15. Du har imidlertid sett den lille og kan bare fryde deg!
Smerter/ubehag i magen er også normalt i begynnelsen av et svangerskap. Jeg kan ikke gi deg bedre råd enn å tenke positivt.
Husk at tidlig aborter alltid har en årsak. Når fosteret vokser og gror og svangerskapet utvikler seg burde kvinner spare på krefter og heller sende gode tanker og positiv energi til det lille nurket som gjøre så godt det kan for at dette skal gå bra. Det lille hjerte banker jevnt og trutt både dag og natt og sørger for næring, vekst og modning av organer og vev.
Hva med å bruke tid og krefter på hvordan den lille best kan hjelpes i sitt viktige arbeid?
Næringsrik, hjemmelaget mat av gode råstoffer, frukt og grønnsaker, rikelig med væske(vann), nok mosjon, søvn, hvil og stresse ned.
Fyll deg med GLEDE!
"JIPPI...............................jeg venter barn!"
Lykke til med ny strategi.
Hilsen Monica.