Spørsmål:
hei. Samboeren min har dumpet meg, jeg har ingen steder å gå. Er gravid i 22 uke, og er livredd for å miste ungen. Gråter hele dagen, får ikke mye søvn, ikke mye mat, har angst for hvordan ting skal gå, stresser med meg selv hver dag. har sprukket med røykingen og til og med. har alt dette noe å si for hvordan den lille har det inne i magen min? har du noen råd for hva jeg kan gjøre?

Svar:
Det er trist å lese om hvordan du har det. Forstår at det blir dobbelt opp med stress i den situasjoen du nå er i, men vil likevel råde deg til å bruke svangerskapet til å komme videre på en positiv måte.
Konstant stress er ikke bra for fosteret. Når du etterhvert får tenkt deg om og tatt noen nye grep om livet ditt, vil stresset også reduseres.
Tenk nytt! Bli sint- og kom deg ut og videre. Gå aktivt inn for å finne frem til mennesker som kan støtte deg nå. Gamle venner, bekjente, oppsøk evt. noe organisert omkring deg (menighet, frelsesaremèen, frivillightessentral, kvinnesenter, støttegruppe for kvinner o.s.v.)
Ta grep om livet ditt og stol på at du vil klare det. Sårbarheten du føler nå vil ikke vare evig. Du blir sterk igjen. Tenk på barnet og tenk deg sterk!
Snakk med jordmor. Hun vet kanskje om noe der du bor som du kan ha nytte av.
Jeg håper den verste smerten du nå føler vil gi seg etterhvert og at du vil komme deg ut i vårsolen  kjenne glede igjen.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.