Spørsmål:
jeg er gravid i 8uke.har en liten sønn på 9mnd.hadde en spontan abort i sommer hvor jeg blødde i 2mnd.jeg var ganske klar da for en til.men nå er jeg så sliten. orker ikke tanken på denne kvalmen.og legge på seg igjen. har akkurat gått ned 17 kilo.men mest av alt føler jeg meg sliten.dette blir mitt fjerde barn.har du noen gode råd.. klem bire.

Svar:
Svar: Kjære deg! Av og til har man det akkurat som du beskriver det når man er gravid, enten det er første eller fjerde barnet man venter. Den ene dagen er alt helt topp, mens neste dag kan være helt motsatt og man kan angre på ”hele greia”, - i alle fall et øyeblikk eller to.
Det er ikke vanskelig å forstå at du føler det som du gjør i din situasjon. Det er strevsomt å være småbarnsmor! Det er strevsomt å være ”nygravid” med trøtthet og kvalme! Og- det kan være vanskelig å tro at følelsen av ”håpløshet” som av og til setter seg fast i kropp og sinn vil forsvinne. Men, det gjør den.Om du har glemt det kan jeg forsikre deg og at følelsene endrer seg/varierer, kvalmen forsvinner, den ”hormonelle trøttheten” avtar, og det kommer dager med nytt pågangsmot og overskudd.
Det er viktig at du unner deg alt godt nå. Ta vare på dagene og sørg for å få nok søvn og hvile. Om du er i jobb, kan en sykemelding være til god hjelp.(Du er ikke syk, bare gravid) Si takk til alle som vil rekke ut en hjelpende hånd og informer partneren din om situasjonen. Min erfaring er at slitne kvinner svært ofte kan bli skuffet over manglende omsorg og innsats fra partneren, mens hans på sin side ikke engang viste hvor sliten hun var.
Lykke til videre! Håper du tar godt vare på deg selv og får gode, glade dager etter hvert. Hilsen Monica.