Spørsmål:
lurte på om det er nødt å stå i journalen at jeg har vært deprimert? klarer ikke gjengi det jeg skrev forrige gang, men du har vel den liggende i databasen? mvh. meg

Svar:
Du velger selv hva du vil oppgi av opplysninger. Det er helt opp til deg hva du vil svare på spørsmålene som stilles. Det er f.eks kvinner som har foretatt en provosert abort som velger å holde det for seg selv.
Personlig spør jeg alltid kvinnene om hva de ønsker skal stå på helsekortet.
Spørsmålene er imidlertid ikke laget for at helsepersonell skal få vite mest mulig om kvinners liv. De er nøye vurdert i forhold til hva som kan være relevant i tilknytning til svangerskap, fødsel og barseltid.
Er du usikker kan du snakke med jordmor/legen du går til kontroll hos.
Du kan også informere partneren din om saken slik at han evt. kan gi fødeavd. de opplysninger som behøves.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.