Spørsmål:
Er nå i uke 29 og har store problemer med å "forstå" mitt barn..Hvordan skal jeg vite om babyen har det bra eller ikke? Jeg vet jo ikke om babyen sier "skjerp deg" eller "fortsett" når han sparker og lager baluba.. Leste i et annet svar at babyen blir urolig hvis mor ligger i en dårlig stilling, betyr det at baby burde være rolig hvis den mener det er en bedre stilling da? Jeg kjenner kun liv når jeg skal legge meg og tidlig på morgenen og vil ikke miste de verdifulle minuttene med spark (ligger halvveis på magen/siden). Noen forslag til hvordan jeg kan bli bedre kjent med babyen min?

Svar:
Jeg forstår godt at dette kan være vanskelig å forstå. Det kan være misvisende også når vi snakker om "barnet har det bra", for hva mener vi egentlig?- Det vi snakker om er daglige livstegn; spark og bevegelser.
Vi som jobber i svangerskapsomsorgen er opptatt av at kvinnen kjenner spark eller begvegelser fra barnet hver dag. Dette snakker vi mye om. Det er f.eks. forskjell på fosterbevegelser i uke 20 og hvordan barnet oppfører seg i uke 34.
Det er ikke lett å tyde bevegelser.Kvinner som f.eks er på konsert med ekstrem høy musikk kan fortelle om hvordan barnet signaliserer protest til mor. Likeledes kan en kvinne som ligger i en behagelig stilling for seg selv og barnet mens hun lytter til rolig avslappende musikk og stryker over magen med kjærlige bevegelser oppleve å få gode rolige bevegelser tilbake. Kanskje vil noen si at dette er ren tolkning, og det er det jo også. Det er imdlertrid ikke så mange andre måter å kommunisere på. Kommunikasjon er spennende og skjer på  mange plan. Ikke bare fysisk.
Snakk med jordmor om dette, med kvinner som selv har barn eller venter barn. Jeg vil tro du får mange forskjellige svar og opplevelser de kan fortelle om. Det er fint å kunne fantasere. Prøv å se barnet ditt for deg der det ligger i den varme hulen sin og lytter til din stemme når du prater eller synger for det. Kanskje kan du prøve å forestille deg hvordan hun har det. Alle har vi vært i samme situasjon, bodd i livmorhulen og levet våre første måneder i vår mors kropp.
Det beste du kan gjøre er nok å leve sundt og gi barnet du venter de beste betingelser; Hvile når du er sliten, sørge for nok søvn, stresse ned og være tilstede som du sier når barnet sparker og signaliserer til deg. Bevegelse er også en måte å kommunisere på. Går du med rolige bevegelser eller skynder du deg hele tiden litt heseblesende avgårde? Trener du Yoga og mediterer, eller løper du på en tredemølle. Alle dine valg  når barnet på forskjellig vis. Hva ønsker du å formidle? Ro og harmoni eller aktivitet.  Kanskje en blanding?
Håper du finner ro og glede i en travel hverdag. Tar deg tid til undring, fantasier og nyter de siste viktige ukene.Det finnes ikke en oppskrift. Du og barnet er unike. Dere skal ikke sammenlignes med noen, men finne deres egen vei.
Lykke til videre! Hilsen Monica.