Spørsmål:
Jeg sluttet å røyke med en gang jeg fikk mistanke til at jeg var gravid(er nå 11 uker på vei), men sliter enda med røykesug. Har hørt og lest at 2-3 røyk om dagen ikke gjør noen skade på babyen og at stress ol rundt røykeslutt kan være mere skadelig. er dette sant?

Svar:
Svar: Sannheter, finnes de? I forbindelse med røyking og svangerskap har det vært ment mye og mangt opp gjennom årene etter at man forsto at det kunne påvirke fosteret. Nå finnes det heldigvis så mye forskningsresultater knyttet til problematikken at skadevirkningene er vel dokumentert og hevet over en hver tvil. Det aller beste foreldre kan gjøre for barnet de venter er å slutte å røyke! Du er virkelig kjempeflink som har klart det! Gratulerer!!!
Jeg tror ikke det er gjort undersøkelse på hvor mye stresshormoner kvinner med røyksug produserer, eller hva virkningen av dette stresset er, men jeg vet at det beste rådet som gis alle som skal slutte eller slutter å røyk er dette: Ikke ta et eneste trekk av en sigarett. Dette gis fra fagfolk som vet hva de snakker om, som har lang erfaring i hva som virker/ikke virker o.s.v.
Med dette som utgangspunkt blir kanskje ikke din ”problemstilling” aktuell lenger. Røyksuget blir antageligvis ikke mindre om du tar 2-3 røyk pr.dag. Du kan risikere å få enda et problem med å holde deg innenfor grensen. En grense vi alle er eksperter på å tøye og finne gode argumenter for å tillate. Eksempelvis: ”bare i dag”, ”dette blir siste gang”, o.s.v.
Så,- stå på, hold ut og trøst deg med at det kan bare bli bedre. Fortell deg selv hver dag hvor flink du er, og unn deg god belønning underveis. Barnet ditt er heldig som har en mor som tar ansvar og gjør sitt beste for å skape gode vekstvilkår, og byr på en god start på livet.
Lykke til videre! Hilsen Monica.