Spørsmål:
hei monica.jeg er gravid i uke seks og jeg er så redd og nervøs for at ting skal gå gale.sommeren 2008 mistet jeg i uke 12 ble veldig alvorlig,måtte innlegges på sykehus med 1.8 i blod prosent fikk 4 poser blod,hold rett og slett på å miste livet.på den tiden mistet jeg mammaen min også og legene sier det var sikkert stresset rundt det med mamma som gjorde sånn at jeg mistet.er kjempe redd nå for at jeg går å bekymrer meg og er stesset at det kan skjed igjen.er det en sammen heng syken som gjør at du kan miste babyen????

Svar:
Kjære Lotte!
Jeg føler så veldig med  deg. Jeg vet hvordan det er å miste sin mor. Sorg gjør noe med oss, vi blir blant annet mye mer sårbare. Når du i tillegg har opplevet å miste et lite foster og nesten eget liv, er det ikke underlig at dette oppleves svært vanskelig for deg nå.
Personlig reagere jeg på at legene sier at du aborterte p.g.a. stresset rundt deg. Dette kalles "synsing", og burde vært utgått på dato for mange år siden som en forklaringsmodell. Skal vi fra helsevesenet gi forklaringer bør det ha sitt opphav i vitenskapelig dokumentasjon. Har det ikke det, bør det være forklart som en ukjent årsak. Evt. vet eller har pas./kvinnen selv en mening om årsak.
Det er dessverre slik at mange spontanaborter ikke kan forklares.
Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med jordmor/fastlegen din for å få en henvendelse til fødeavdeilngen deg du skal føde.(Evt. tar du selv kontakt direkte) De fleste sykehus har nå opprettet poliklinikker for kvinner med angst. Der bør du få hjelp og oppfølging.
Du fortjener kun det beste nå. Det kan blir en lang og tøff vei å gå alene.
Stå på! Dette har du krav på!
Jeg har som jordmor aldri opplevet at kvinner har mistet barnet sitt p.g.a. sorg.
Ønsker deg alt godt og håper du treffer gode, varme mennekser som kan følge de videre.
Hilsen Monica