Spørsmål:
Hei! Ser her at veldig mange er redd for barnet i magen, slik er det ikke for meg, jeg har to barn fra før, og føler at alt er bra, men, jeg er 6 uker på veg, og går rundt og er redd og deppa for om noe skal være galt med meg selv, kjenner hver eneste lite stikk i kroppen, og føler ubehag litt overalt. Jeg skjønner jo at det er dumt å gå sånn, men greier ikke annet. Er dette vanlig? Å få noe som angst el kanskje depresjon? Er i litt dårlig form og da, trøtt, dårlig matlyst og uopplagt. Hilsen Elisabeth

Svar:
Kjære deg Elisabeth!
Jeg tror nok mange kvinner vi kjenne seg igjen i følelsene du beskriver. Det er et tøft liv å være småbarnsmor i dag hvor de fleste er dobbeltarbeidende.
Kvinner med små barn kan også periodevis være redd for at det skal skje noe med dem selv, noe som vil få katastrofale følger for barna og hele familien.
Når man i tillegg er gravid kommer sårbarheten og alt kan bli tydeligere. Er man i tillegg trøtt, sliten og i dårlig fysisk form er det  ofte ikke lagt unna til depresive tanker. De første ukene kan være krevende nettopp fordi den påvirker formen.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/legen du går til kontroll hos. Kanskje er du så heldig at de kjenner deg fra tidligere svangerskap.
Har de dårlig tid bør du på forhånd be om litt lengre tid til konsultasjonen.Kanskje trenger du en halv sykemelding akkurat nå?
Ta det opp med partneren din og se om det trengs nye grep på hjemmefronten. Hvordan er det med arbeidsfordelingen?
Det kan være fantastisk godt for en småbanrnsmor å få ha litt tid for seg selv. Kunne gjøre noe som bare du har lyst til, kanskje en dag i uken.
Sett deg ned å tenkt litt etter hva du trenger for å komme videre. For å finne frem til den gamle jenta du var engang. Vi må ta vare på oss selv for å holde oss friske.
Så hender det også at noen kan få angst eller depresjon, og da trenger man å få hjelp. Dette kan fastlegen din mye om.
Jeg ønsker deg alt godt videre. Det er flott at du har skrevet hit. Det er en begynnelse slik jeg ser det på å ta tak i dette du sliter med nå.
Håper du får god hjelp og en fin sommer!
Hilsen Monica