Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid i uke 20, skal om noen uker til jordmor for første gang. Der står jeg med et dilemma. Jeg har i 7 år slitt med depresjoner om vinteren etter en abort, men de siste årene har disse blitt bedre og bedre. Har i tillegg tidligere hatt spiseforstyrrelser. Dilemmaet mitt er rimelig enkelt; fortelle det til jordmor eller ikke? Grunnen til at jeg er skeptisk til å fortelle til jordmor, er at jeg har hørt om flere som har fått barna tatt fra dem like etter fødsel fordi de har hvert ærlige og gitt opp denne informasjonen. Og tanken på å at noen tar fra meg datteren min er helt forferdelig. Jeg har ingen barnefar inne i bildet, ettersom han ikke vil ha noe med datteren sin å gjøre. Men derimot masse støtte fra familie og venner.

Svar:
Det høres helt urimelig ut det du forteller. Jeg kan ikke tro det er den hele og fulle sannheten. Av og til er det slik at det vi "hører" ikke stemmer med virkeligheten, eller at virkeligheten er en annen enn den historien som fortelles.
Det er helt unntaksvis at mor og barn skilles etter fødsel.
Til ditt spørsmål vil jeg råde deg til ta opp det som føles riktig og viktig for deg nå som gravid. Jordmor og lege har taushetsplikt, men også meldeplikt.
Om du ønsker eller har behov for hjelp eller samtaler knyttet til aborten, depresjon eller spiseforstyrrelser kan jordmor være en godt sted å starte.
Kanskje blir det beste og riktigste  for deg å se det hele an, ta første konsultasjon og gjøre deg opp en mening etter den.
Ønsker deg alt godt og håper de neste 20 uker blir en god tid. Du er heldig som har en støttende familie og god venner!
Hilsen Monica.