Spørsmål:
Hva med når det ikke "passer" å bli gravid? jeg er forlovet og er 28 år,og har en sønn fra før.....hva skal en gjøre når en ikke har prøvd og bli gravid,og det egentlig ikke passer så godt "akkurat nå"?(ikke missforstå.....har ikke vurdert abort.men kanskje litt råd for og føle litt mer glede?)

Svar:
Du er nok ikke alene om å føle som du gjør i din situasjon. Det er verken unormalt eller galt. Heldigvis går det bra for de fleste. Tiden jobber for oss og kan være til god hjelp. Når vi først for vennet oss til tanken, klarer å se mulighetene fremfor begrensningene og kanskje opplever at partneren er postitv og gleder seg, går det seg som oftest til etter hvert.
Mitt beste råd er at du tillater deg å føle som du gjør og ikke har dårlig samvittighet. Prat med partner men vær ærlige og vare for hverandres opplevelse av saken.
Som mor har du en fordel. Det skal ikke så mye til vil jeg tro før de gode følelsene dukker opp sånn nå og da litt forsiktig. Du har midlertid også en vilje som kan brukes til å påvirke deg selv i positiv eller negativ retning.
Lykke til!
Hilsen Monica.