Spørsmål:
hei! takk for en fin og nyttig side! Jeg er gravid i 16 uke og har det relativt greit. Det eneste som virkelog plager meg er at jeg har skikkelige humør svingninger, dette er både slitsomt for meg og de jeg omgås med. Er det noen råd der ute for akkurat dette? nina

Svar:
Mitt beste råd til deg er å akseptere forandringene som oppstår og se mulightene de gir deg til å blir bedre kjent med deg selv og dine følelser. Dernest vil jeg oppfordre deg til å ta ekstra godt vare på deg selv slik at det er mulig å være i forkant av en evt. uventet reaksjon. Hvil deg, sørg for nok søvn, ikke gå på akkord med seg selv, ta hensyn til hva som gjør deg godt, hva du trives med og unngå det motsatte. Er man konstant i underskudd, plager seg selv med dårlig samvittighet eller tillater andre å gjøre det, blir også sårbarheten større og reaksjonen deretter.
Fortell partnerern din, evt. familie og venner at du ikke opplever verden helt som før, og klarer du/dere å se det humoristiske i det hele blir det ikke så farlig om du overreagerer eller tar til tårene.
Du er bare herlig GRAVID!
Ønsker deg en spennende reise, også i eget terreng.
Hilsen Monica.