Spørsmål:
Her kommer et lite hjrtesukk fra meg, 2 gangs gravid i uke 35. Jeg bruker noen av babysidende på nette, synses det kan være innteressant å gå inn å lese litt hvor jeg er i svangerskapet osv. Her er sukket!!! synes alt er så fantastisk å flott framstilt, er man gravid så skal det være den lykkligeste tiden i livet, vi er frodig, fin og har det supert. Disse følelsene sitter jeg igjen med etter at jeg har lest på disse nettsidene, ikke bare deres men også andres. Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Jeg er resultat orientert og det er kun det som holder motivasjonen oppe! Glede meg til å få en liten jente til, etter som jeg har en fantastisk nydelig jente på 2 år fra før. Synes det rett og slett er helt grusomt å gå gravid. Har så som i forrige svangerskep snart vært kvalm og spydd heletiden, Sure oppstøt( sittet å soveet i noen mnd), legg kramper, er nå helt sykemeldt grunnet bekkensmerter- bruker krykker for å komme meg litt rundt. osv osv..... Og som at disse plagene ikke skulle være nok, så går jeg å venter på min 2 setefødsel. Poenget mitt er ikke å sitte her å klage om hvordan jeg har det, men at det kanskje går ann å ta med i noen bisettninger at ikke alle er så heldige å oppleve graviditeten så rosen rødt som dere ofte framstiller det. Kanskje vi som opplever dette som noen tøffe mnd også kunne få en bekreftelse på våre oppevelser og følelser. Iallefall en bekreftelse på at vi ikke er alene. Vær så snill og prøv å husk oss også av og til, for jeg vet at jeg ikke er alene! Takk!! Eva

Svar:
Kjære Eva!
Tusen takk for ditt viktige hjertesukk som du deler med oss. Det er helt riktig som du skriver at ikke alle er lykkelige, friske gravide uten plager! Det er så langt fra sannheten. For mange er svangerskapet en eneste lang ventetid  med liten trivsel og glede.
Kvinner kan fortelle at de ønsker seg flere barn, men oker ikke tanken på ny graviditet!
Noen svangerskap er fylt med så mange plager og skuffelser at det blir som en eneste lang nedtelling.
Det som blir ekstra viktig i en slik situasjon er å blir møtt med forståelse, empati og omsorg. At svangerskapskontrollen blir et fristed der kvinner kan ta ut sin frustasjon, iritasjon, skuffelse, sorg og fortvilelse  på en usminket og ærlig måte, og bli forstått. At partner kan få tilbud om konsultasjon med nytig og viktig informasjon om kvinnens situasjon og behov, og få info om hvilke hjelpetiltak som evt. kan tilbys.
Så deilig for deg at det bare er ca. 5 uker igjen. Håper du unner deg noen riktig gode stunder i disse ukene som gjennstår. Jeg opplever deg ikke som sytete. Snarere som en som også tenker på andre i en vanskelig situasjon.
Ønsker deg alt godt, og håper du får en fin tid etter at du har født og "får igjen" for alle plagene. Heldigvis glemmer vi det meste etterhvert, det hjelper hormonene til med.
Hilsen Monica.