Spørsmål:
hei.god jul til deg nå jeg er gravid lege sa det er 6 uker men jeg redd fordi ifjor jeg var gravid men i janiuar2009 jer mistet barna mitt i 7uker ,men før det jeg reiste til sverige med tog..er det reason for borte barn?.nå jeg vil vet er min den ny barn blir bra? beklager min norske er ikke så bra forrige uke jeg har feber er det ikke farlig til barn

Svar:
Jeg forstår godt at du er redd og bekymret for at det samme skal skje denne gangen. Kvinner som oppleverer å miste et barn har ofte denne bekymringen med seg helt til de har passert tiden for når aborten skjedde, eller til de passerer 12 uke.
Alle ønsker seg et friskt 100% svangerskap, noe som kun de færreste opplever. Feber, forkjølelse, influensa o.s.v. angriper dessverre mange av oss i den kalde årstiden i Norge, og det går som oftests bra med de fleset.
Kvinner som lever i andre deler av verden har også utfordringene i forhold til sykdommer og graviditet.
Vi kan heller ikke vite nøyaktig hvordan fosteret har i mors mage, men må stole på vår egen kropp, det lille fostet selv og naturen. Vi er i utgangspunktet sterke!
En togreise kan ikke fremkalle en spontan abort.
Lev som vanlig nå. Håper du klarer å gi gleden stor plass etterhvert. Det er mye god energi i GLEDE.
God jul til deg også!
Hilsen Monica.