Spørsmål:
jeg vet ikke om du kan hjelpe meg med dette,men jeg trenger noen råd.. i går kom samboeren min hjem kanon drita og jeg har termin om 10 dager.. det er ikke første gangen han gjør slike ting.. jeg skjønner liksom bare ikke hva det er eller kommer av, han sier at han gleder seg til babyen kommer.. men hvorfor gjør han slik da? er han ikke klar over at jeg kan føde når som helst?? håper du har noen råd å komme med.. klem

Svar:
Svar: Kjære deg! Det er veldig trist å høre om partneren din som oppfører seg så dårlig overfor deg og barnet. Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen din som kjenner deg/evt. dere i første omgang. Sammen kan dere kanskje finne ut hva som er best å gjøre i denne spesielle situasjonen så nære terminen. Min erfaring er at mange menn er livredde i denne sluttfasen. De kan være usikre på seg selv, om de klarer å være den støtten de ønsker å være under fødselen, redd for å se partneren slite med sterke smerter, redd for alt det ukjente som venter. Noen sliter nok også med stor ansvarsfølelse og kan redd for alvoret og nye utfordringer som venter. Menn har dessverre ikke det samme nettverket rundt seg som kvinner der de kan ta opp ting som plager dem. De er kjent for å kunne bruke alkohol for å minske spenninger i kroppen. Kan redsel være en av årsakene til oppførselen tror du? I alle fall er det viktig å snakke igjennom så alvorlige ting på en ordentlig måte. Det kan være godt å ha med en tredjeperson når slike vanskeligheter skal drøftes. Har dere gode venner kan det være et godt alternativ, evt. kan jordmor/fastlegen brukes. Noen ganger er det nødvendig med flere oppfølgingssamtaler og her kommer ofte familie rådgivnings kontorene inn.
Jeg håper du er sterk nok til å ta tak i det. Om dette ikke er den riktige tiden, vil jeg råde deg til å ta det opp igjen. Egenomsorg er viktig for alle. Det sammen er det å ta vare på ens verdighet. Når du nå snart skal føde og får ansvaret for et lite barn, trenger du å vite at du kan stole på partneren din. Lykke til med fødselen som venter! Hilsen Monica.