Spørsmål:
hei jeg har nettopp funnet ut att jeg er gravid med min samboer som jeg har vært sammen med i tre år. vi har prøvd lenge å bli gravid og endelig lyktes vi, men det er ett skår i gleden som nesten overskygger allt. jeg har nemlig ei jente på 4år m gamle kjæresten og nå overveldes jeg av dårlig samvittighet for han . jeg tenker på att han blir lei seg når han får vite det og att allt blir bare sorgen...( han er ikke over bruddet vårt enda)hva gjør jeg??

Svar:
Det er en flott egenskap å være empatisk og bry seg om hvordan andre har det, men det må ikke gå så langt som at du selv er villig til å ødelegge din egen glede og i verste fall med det ødelegge for din nye familie.
Du bør også være forsikig med å ikke overføre dette til din datter som dere kanskje har delt omsorg for. Det finnes mange historier om særlig døtre som "synes så synd på pappa", særlig om pappa ikke har ny familie.
Og hvordan kan du virkelig vite at han ikke er ferdig med bruddet? Om han bruker deg som sin beste venn/fortrolige eller samtalepartner,bør du  hjelpe til med å kutte det båndet.
Det er naturlig sterke bånd mellom to som har barn sammen, men det er også viktig å ikke dra fortiden med seg videre på en ødeliggende måte.
Nyt den store gledelige begivenheten, og se fremover.
Hilsen Monica.