Spørsmål:
Hei kjære jordmor ;) Jeg er mamma til ei jente på 10 år og en gutt på snart 1 år..og er gravid i fjerde mnd.. Kort fortalt..jeg gråter og gråter..min samboer har gjort ting som gjør at jeg er nødt til å pakke barn og leker i eska og flytte...vet at dette er det riktige og fornuften har talt..men følelsene er så fryktelig vonde..hvorfor..det er jo han som er skyld i dette,men ønsket om familie og alt ligger så sterkt i meg,og det å skulle stå alene med 3 barn..sukk.. Tror ikke babyen i magen og di to andre barna har det noe godt med ei mor som gråter hele tiden som sikkert er kombinasjon av redsel for å føde alene,stå på egne ben,og skuffelsen,osv...vet at jeg vil fungere veldig bra når jeg først har tatt steget og kommet meg til eget bo med barna,men er så ufattelig trist i dag...bør jeg vurdere psykolog? er utrøstelig

Svar:
Det er veldig trist å lese det du forteller, men godt å høre at du også vet at du vil klare dette bra. Hold fast ved den tanken!
Til ditt spørsmål vil jeg si at du i allefall trenger noen å snakke med.
Har du en jordmor/fastlege du kan bruke som kjenner deg og som du har tillitt til kan det være en god start. Det kan godt være at du vil ha behov for hjelp hos psykolog også, men det kan være vanskelig å finne en uten ventetid dessverre.
Hva med et familierådginingskontor? Der kan man også komme alene uetn partner.
Ønsker deg og barna dine alt godt, og håper du vil finne et nytt godt fotfeste.
Hilsen Monica.