Spørsmål:
Når er det normalt at den kommende far er med på undersøkelser hos jordmor eller gynekolog? Når begynner dette å være nyttig i forhod til informasjon som gis? Hva er vanlig?

Svar:
Du spør om hva som er vanlig, og jeg vil si det er svært forskjellig. Noen menn er med på hver kontroll, andre kommer på første, når fosterlyden kan høres, eller når det er tid og mulighet. Mot slutten dukker de gjerne opp igjen. Jeg vil råde deg til å bli med så ofte du kan. Det er en viktig del av ditt liv også. Menn har ellers ikke så mange andre arenaer der dette blir snakket om på en ordnelig måte. Det er fint om du kan komme med egne ønsker, behov eller forventninger. Svangerskapskontrollen er nok rettet mye mot kvinnen.
Å vente sitt første barn er spennende, men det byr også på mange utfordringer. Det omtaltes ofte som en "krise" når vi går fra en fase i livet til en annen. Det som kjennetegner en "krise" er økt sårbarhet. Det kan derfor være godt for dere som par å få samme informasjon og veiledning, dele tanker og opplevelser med en varm og klok jordmor/fastlege i denne spesielle tiden.
Lykke til med en spennende reise! Hilsen Monica.