Spørsmål:
Dette kan sikkert høres trivielt ut, men for meg er det ikke det. I mannen min sin familie er det en navnetradisjon i forhold til førstefødte gutt. Dette er knyttet til en gård og vi bor ikke der. Mannen min er veldig bestemt på at det skal være dette navnet og dette er ikke diskuterbart i forhold til han. Det han kan gå med på er at jeg får velge et mellomnavn. Skjønner at dette er viktig for han, men det er tilsvarende viktig for meg. Problemet mitt er at jeg ikke liker dette navnet, selv om det ikke er stygt. Det plager meg fryktelig at jeg ikke får være med å bestemme navnet på mitt førstefødte barn. Det plager meg også å skulle kalle barnet mitt for et navn jeg ikke ønsker eller er fortrolig med. Dette er så vanskelig for meg at jeg håper at det er jente når vi kommer til ultralyd. Vet ikke hvordan jeg vil reagere dersom ultralyden viser at det er gutt. Har du noen råd til meg/oss? Setter pris på svar på dette. Vi har diskutert det gjentatte ganger uten å komme videre. Mannen min er helt bestemt på at det blir det navnet.

Svar:
Det er ikke vanskelig å forstå at mannen din ønsker å føre tradisjonen videre, men han kan ikke tillate seg å ta denne bestemmelsen uten ditt samtykke. Er det et navn du overhodet ikke kan like er det nesten uforståelig at han likevel er så bestemt på det. Som utenforstående kan det synes som om dette dreier seg om mer enn valg av navn.
Jeg vet ikke om dette er et godt råd, men tillater meg likevel å si det. Kanskje er tiden kommet for deg til å sette foten ned og markere hva du mener og hvordan du øpnsker ål ha det?
Det høres litt trist ut at du håper på en jente for å slippe konflikten. I samlivet er det mange vanskelige problemstillinger som skal løses. Det vil bli helt galt hvis den ene parten bestemt skal få det slik han eller hun vil hver gang noe har en speseill betydning for seg.
Bruk tiden. Vær kreative, generøse og ærlige overfor hverandre. Jeg håper dere finner et/flere navn begge kan like. Mange opplever også at navnet de fant slett ikke passet når de fikk se barnet sitt.
Hilsen Monica.