Spørsmål:
Jeg hadde en grusom fødselsopplevelse sist da jeg måtte føde uten smertelindring, og gjør nå et frustrerende forsøk på å velge rette middelet for neste fødsel. Jeg trodde omsider at jeg var falt til ro med at jeg ville be om epidural helt fra starten (3-4cm) slik at det ikke blir for sent som forrige gang. For å forsikre meg om riktig avgjørelse gikk jeg inn på babyverdens kunnskapsbase, klikket på fødsel, videre på smertelindring og leste så det jeg fant under epiduralbedøvelse. DETTE SKREMTE VETTET AV MEG. Mitt spørsmål: er dette satt på spissen eller er det store muligheter for at disse bivirkningene vil inntreffe? Jeg så det var du som hadde skrevet dette, så du har sikkert en kommentar til meg, håper inderlig du kan berolige meg, for jeg orker hverken fødsel uten smertelindring eller disse bivirkningene epiduralen kan gi. Har eliminert bort andre alternativer etter nøye vurdering og kunnskapsjakt.

Svar:
Svar: Jeg beklager stort at jeg har skremt vettet av deg , samtidig som jeg
er glad over å ha nådd deg. Som kunnskapsformidler har man alltid et stor
ansvar. Mitt mål er å gi den som leser så mye kunnskap om emnet at vedkommende
blir i stand til å ta et ”Informert valg”.
Mitt råd til deg er at du tar kontakt med fødeavdelingen der du skal føde og
ber om en samtale der du kan få diskutert ulempene ved epidural, evt. få annen
hjelp til å gå videre. Det er trist å høre at du har en så vond
fødselsopplevelse. Jeg ønsker deg alt godt og håper du gir deg selv
muligheten til å ta frem dine egne fødende krefter. De kan du stole
på!
Hilsen Monica.