Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid i 24. uke og har plutselig fått det for meg at barnet ikke er velskapt! Sikkert normale tanker, men synes jeg har vært så uforsiktig: tatt mye smertestillende piller, tatt på ugressmiddel uten hansker(har jeg fått noe på hendene, tatt meg til ansikt/munn etc), holdt på med maling etc. Skjønner nå hvor viktig det er å få et velskapt barn! Grunn til engstelse?
Kan skader på et foster skje underveis, eller har misdannelse ev. skjedd for flere uker siden? Takknemlig for svar!

Svar:
Svar: Du er nok ikke alene om å gjøre deg slike tanker. Det er også svært vanlig med perioder der man er mer opptatt av spesielle ting, og kanskje får det litt på ”hjernen” Det er helt umulig å si noe om når evt. skader kan ha oppstått underveis. Når barn derimot fødes med f.eks. misdannelser kan ofte skadene lettere tidfestes ut fra kunnskap om fosterutviklingen.
Snakk litt med jordmoren/legen din om tankene. Jeg vil tro det kan hjelpe deg.
Lykke til videre! Hilsen Monica