Spørsmål:
Jeg er livredd for å føde etter en smertefull fødsel for 8 år siden. Venter nå nr 2 og ga utrykk til lege om at jeg ønsket keisersnitt ved min andre fødsel.
Redselen var og er så stor at jeg de første uker vurderte avangerskapsavbrudd før 12 uke, men ble beroliget med at keisersnitt var en løsning for meg. Nå får jeg høre at det ikke er sikkert det vil innvilges keisersnitt på grunnlag av min redsel. Hjelp jeg gruer meg! Hvem kan jeg henvende meg til for å få keisersnitt?

Svar:
Svar: Mitt beste råd til deg er å sette deg ned og skrive et brev til stedet der du har tenkt å føde. Skriv alt om din første fødsel. Hvordan du hadde det, hvordan du ble tatt vare på/ ikke ble tatt vare på osv. Om smertestillende som du fikk/ikke fikk osv. Dette er godt for deg også fordi du gjennom skrivingen kan få gjennomarbeidet det hele nok en gang, og kanskje finne ut av hva som virkelig ”gikk galt”.
Skriv også om hvordan du har det nå, at du vurderte svangerskapsavbrudd, og hva du tror er bra for deg denne gangen. Hvis det føles naturlig for deg og partneren din har noe å tilføye kan det også legges ved. Be om en samtaletime der dere du, partner, jordmor, lege i fellesskap kan gå gjennom det hele. Hvis dette er det sammen stedet som du fødte første barnet har de muligheten til å gå gjennom fødselspartogrammet (papirene) med deg og evt. komme med tilbud som kan være et godt alternativ til keisersnitt.(Partogrammet kan du ev. få tilsendt dersom du fødte et annet sted.)
Lytt til  hva de har å si, men husk at det er du som bestemmer over din kropp og din fødsel. Du kan fritt velge sykehus, så ikke fortvil. Det pleier å ordne seg på denne måten.
Lykke til! Hilsen Monica