Spørsmål:
Hei! Jeg er ikke gravid ennå og en av grunnene er at jeg har stor angst for en normal fødsel. Jeg vil ha keisersnitt. Hva skal jeg gjøre for å være sikker på at jeg skal ha det før jeg blir gravid?
Skal jeg ha dette innvilget og hvem kan gi meg en slik innvilgelse? Er det ikke rart at man kan ta estetiske operasjoner uten behov noen ganger og hvis man vil ha barn, kan man ikke velge? Takk

Svar:
Svar: Hei Georgiana!
Selv om det ikke er i lovsform eller på annen måte nedskrevet som en rettighet, tør jeg påstå at kvinner som i 2002 ønsker keisersnitt, får det.
Pga. fritt sykehusvalg, kan du selv velge sykehus, og behøver således ikke bli offer for en evt. restriktiv keisersnitt politikk ved en bestemt fødeavdeling. Om det betyr mye for deg kan du ta kontakt med den fødeavdelingen som du naturlig hører til, og be om en samtale. Du kan kontakte overjodrmor/avdelingsjordmor. Hvis de ønsker en henvisning fra legen din ber du om det. Du kan også ta kontakt med jordmor der du bor og få en prat med henne. Hun kan bl.a. fortelle deg/gi nyttige opplysninger om rutiner og praksis (ang. keisersnitt) ved fødeavdelingen og formidle videre kontakt.
Du har krav på å bli tatt på alvor. Lykke til! Jeg håper du vil unne deg et flott svangerskap. Hilsen Monica