Spørsmål:
Hei... Jeg sliter med et problem angående partneren min. Er i uke 16 og er usikker på hvordan resten av svangerskapet blir. Jeg og kjæresten min bor ikke sammen og nå i det siste har jeg kun greid å irritert meg over oppførselen hans. Selv om han har en sønn fra før så greier han ikke å sette seg ned og lytte til meg. Det gjelder små tin og litt større ting. Han sier bare at han er opptatt med å se tv eller "hysj" Nå har det blitt sånn at jeg ikke vil bo sammen med han og helst vil bo hjemme med foreldrene mine for de viser mer støtte og forståelse enn han noen gang har gjort. Han trener og har ikke tenkt å omstille hverdagen sin på noen som helst måte selv når babyen blir født. Det har han gjort klart for meg. Et annet problem oppi det hele er at jeg føler sterkt for en annen mann... En som kjenner meg tvers igjennom og som forstår at jeg sliter nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Følge hjertet? eller fornuften?

Svar:
Det beste rådet jeg kan gi deg er å bruke tiden til hjelp.
Det er veldig uklokt å ta store avgjørelser i et svangerskap. Dette er med andre ord ikke tiden for å gjøre de helt store forandringer heller. Dere bor ikke sammen og trenger av den grunn ikke slite mere på hverandre enn nødvendig.
Når barnet er kommet vil mange ting se annerledes ut for dere begge to, og du kan både tenke og føle annerledes enn du gjør i dag.
Ta godt vare på deg selv og barnet du venter!
Hilsen Monica.