Spørsmål:
Jeg er en jente på 16 år som nettopp har funnet ut at jeg er gravid. Har bestemt meg for å beholde, og både jeg og typen min er imot abort. Jeg har mange spørsmål, men mest av alt lurer jeg på om noen kan ta fra meg barnet mitt pga alderen? Er livredd for det! Har ikke verdens beste fortid, men om jeg viser st jeg er en god mor, kan de ta fra meg barnet mitt da? De gir vell meg en sjangse først?

Svar:
Jeg kan dessverre ikke si deg hva som vil skje i din situasjon, men kan fortelle at alder alene ikke er grunn nok.
Det er imidelertid stor forskjell på 16 åringer. Mens noen kan tenke og handle som voksne er andre barnslige, uansvarlige og selvopptatte.Lever kun i øyeblikket uten evne til å planlegge eller tenke fremover.
Når man får sitt første barn er det ganske mange som får et stort sjokk over hvor mye arbeid det er. Det kan se veldig koselig ut å gå rundt med en barnevogn eller ha et lite sovende barn i armene, men det er så mye mer. Det er 24 timers kontinuerlig service, lørdag som søndag. Babyen er ikke opptatt av hvordan mor har det, kun egne behov som skal tilfredsstilles, og det øyeblikkelig!!!
For å kunne lese og forstå babyens behov må man være tilstede og klare å sette seg inn i hvordan barnet har det. Dette krever blant annet en viss modenhet, og at man har det bra med seg selv.
Når barnevernet kommer inn i familier er det ikke for å straffe mor eller far men for å sette inn tiltak som er nødvendig for at barnet skal få det bra (verne barnet)
Du spør om de gir deg en sjanse?
Alle fortjener en sjanse, men det første leveåret er det viktigste for barnet. Hvor lenge skal man da gi mor en sjanse?
Jeg vil råde de til å samarbeide med alle som vil støtte deg. Det finnes flere gode tiltak for unge jenter som skal bli mødre, men som kanskje ikke har det beste utgangspunktet de burde ha for oppgaven.
Sjansen for å bli alenemor etterhvert er også en mulighet.
Men kanskje er det ikke slik for deg i det hele tatt?
Du vil i allefall trenge all god støtte og oppfølging fra familie og venner. Du skal etterhvert fortsette på skole, ta en utdannelse og har noe å tilby barnet ditt.
Av og til kan det være nyttig å sette det hele på hodet og spørre seg selv om hva slags mor man ønsker seg? Eller hva slags mor man selv ønsker å være?
Det er viktig ting som skjer i livet ditt nå.Håper du har gode mennesker rundt deg til å dele tanker og avgjørelser med.
Snakk evt. med helsesøster eller en jordmor der du bor. Det er gratis.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.