Spørsmål:
Hei, jeg er i uke 14 snart 15. Jeg lurer på når magen begynner og vokse, jeg er så urolig for at det ikke er noe der lenger, jeg har hatt spontan abort før. Jeg kjenner ikke noe annderledes på magen heller. Er Litt hard, men det har jo vært lenge. Kan jeg være mindre uker på vei en det jeg tror? Ser jo på andre bilder og dem har jo mage nå i uke 14? Kan du være så snill og svare??

Svar:
Det er veldig sjelden kvinner har "mage" i uke 14. Livmoren kommer opp av bekkenet først i uke 12, og det er ikke uvanlig om den kommer senere enn dette.
Det vil si at kvinner ikke kan se eller kjenne noe over symfysebenet sitt før etter den tid.
Noen kan derimot føle seg oppblåst, og magen kan se stor og gravid ut av den grunn, men det har ingen ting med livmoren å gjøre.
Den gravide magen kommer ikke før18-20 uke,- noen enda senere, men dette er veldig individuelt.
Ta det helt med ro og slipp gleden til. Det er flott at du har kommet så langt denne gangen. Hold fokus på det positive!
Om du kan komme til jordmor til en kontroll nå kan du kanskje høre fosterlyden om du er heldig. Det kan gjøre godt.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.