Spørsmål:
Jeg har to barn født i -93 og -01, de er født på samme sykehus og jeg var ikke fornøyd med barselavd. der. Fikk ikke hjelp til amming, "barseltårene" var der konstant og utviklet seg til en depresjon i etterkant, jeg ble puttet på rom med 3 andre og måtte sitte på ett skyllerom med babyen fordi jeg bare gråt. Tok en abort for en stund siden pga. redsel for ny depresjon etter forferdelig barseltid. Angrer nå veldig på aborten og har lyst til å bli gravid igjen. Pga. hjerteformet livmor/komplikasjoner MÅ jeg føde på samme sykehus og det skremmer meg, har bare dårlige minner. Det jeg lurer på er om jeg kan ta en prat med en jordmor før jeg evt. blir gravid for å høre om hvilken oppfølging jeg kan få. Kan man stille krav i slike situasjoner? Jeg tenker da på f.eks enerom og muligheten for at far kan være tilstede hele barseltiden? Jeg er ikke typen som er glad i å si ifra om slike ting, men tør ikke ta sjansen på å få flere barn bare pga. denne angsten.

Svar:
Det er en god idè å ta kontakt med jordmor (evt. fastlegen om du ikke hadde tilgang på jordmor) som fulgte deg i svangerskapet og snakke igjennom det hele. Det er også lurt for deg/dere å skrive det hele ned. På den måten kan du/dere komme du på nye ting som kan ha vært betydningsfulle.
Hva gikk galt, hva ønsker dere annerledes neste gang os.v.
Dette kan evt. sendes til stedet der du fødte i forkant før dere kommer til en samtale.
Kanskje finnes det også tilbud til kvinner med angst og depresjon knyttet til sykehuset.
Det finnes også gode muligheter til tidlig hjemreise, alt fra 2 timer- 2 dager etter fødsel. Det betinger tett oppføging hjemme av jordmor enten fra sykehuset eller fra helsestasjonen.
Kanskje kan du knytte deg til en jordmor som tar hjemmefødsel (uten at du velger det), men som et alternativ til god oppfølging hjemme både før og etter fødsel av en person du kjenner godt og har tillitt til.
Tenk muligheter og snakk med fagpersoner.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.