Spørsmål:
Hei!
Vi har en datter på 6 mnd, og ønsker oss veldig et barn til. Men under forrige svangerskap hadde mor store humørsvingninger fra mnd 2 - mnd 4. Dette gikk i veldig stor grad utover far, som fikk mye kjeft og skyllebøter. Mors humør vekslet mellom tårer og sinne. Tempramentet hadde hun i denne perioden vanskelig for å styre. Det påvirket samlivet vårt i så stor grad at vi var inne på tanken å gå fra hverandre. Derfor er vi usikre på om vi tør prøve igjen...
Etter 4. mnd var det akkurat som å skru av en bryter og humøret var igjen på topp.
Er dette p.g.a. hormoner, og er det mulig å gjøre noe med? Er det f.eks. mulig å bruke antidepressiva i en periode når man går gravid?
Vi har et godt forhold igjen nå, og vil ikke risikere dette, ved å gå gjennom et slikt svangerskap igjen. Men hvis det finnes løsninger.. ønsker vi oss som sagt veldig et barn til..
Håper på et raskt og positivt svar
Hilsen oss

Svar:
Svar: Det er svært vanlig med humørsvingninger i svangerskapet. Det har nok
de fleste par erfart. Hva som " skylles" hormoner og hva som kan forklares
gjennom nødvendige følelsesmessige forandringer er ikke godt å si. Kanskje er
det en kombinasjon?
Situasjonen dere beskriver høres ikke ut for meg som verken uvanlig eller som
en depresjon som trenger behandling. Vi er heldigvis levende mennesker, ikke
maskiner som styres via knapper og signaler. Og, - vi kan snakke sammen og holde
rundt hverandre! En god klem og noen deilige armer kurerer ofte mer enn de
fleste piller.
Det er tøft å være mann og partner i en slik situasjon. Men, dere er
ikke styrt av hormoner på sammen måte som gravide kvinner er, og det skjer
heller ikke så mye med mannens kropp(selv om ganske mange menn får noen kilo
ekstra!!)
Så, min bønn til kommende fedre er:
Vis dere som en kar! Ta hensyn, vær overbærende, vær tålmodig. Sett
egne behov til side en stund. Gi kvinnen kjærlighet og omsorg. Det fortjener
hun. Prøv å ta det meste humoristisk og tenk på at det går over. Ta ansvar og ta
større del av fellesoppgavene.
Klarer du å se på innsatsen som en investering
kommer du langt. Det er faktisk det saken dreier seg om. En investering i
partneren er en investering i barnet dere venter og i felles fremtid. Forskning
viser at kvinner som får uoppfordret hjelp og støtte i svangerskapet klarer
lettere å hanskes med plager og ubehag som oppstår underveis.
Som jordmor har
jeg fulgt mange par i denne sårbare livsfasen. Det er alltid en spennende reise.
Første gangen er spesiell og utfordrende på sin måte. Dette har dere fått
oppleve. Hvordan den neste blir kan ingen vite, men vær forberedt på at det kan
bli helt andre utfordringer. Kanskje blir ikke de følelsesmessige forandringene
i svangerskapet så store, men med et lite barn kan den fysiske delen bli
annerledes denne gangen.
Det kan være tøffere enn man tror å få barn tett. Det
blir for mange liten tid til å være kjærester. Man blir i stedet et arbeidsteam
for å få det hele til å fungere rent praktisk.
Men, - med utgangspunkt i et
ønske om et nytt barn ligger det mye godt og venter. Snakk sammen, se hva om kan
gjøres annerledes denne gangen, og ikke glem å dele FORVENTNINGER.
Lykke til
begge to! Hilsen Monica.