Spørsmål:
Hei! Har to barn på snart 13 og 3 år. Er gravid i ca uke 7. Fortalte nyheten til barna på lørdag, og min eldste datter på snart 13, ble utrolig sint og lei seg. Hun ønsket ikke flere søsken! Ble veldig lei meg pga dette, og gleden ved å gå gravid ble ødelagt. Vet ikke hvorfor hun reagerte sånn. Kanskje fordi det var et ganske slitsomt år det første leveåret til hennes bror som snart er 3 år. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Skal jeg la være og snakke om det, hun blir bare sint når jeg tar opp ting hun ikke ønsker å snakke om. Det er så vanskelig. Ønsker bare å glede meg over graviditeten. Mvh Lena

Svar:
13 år kan være en vanskelig alder fordi hun selv snart er ungdom med utfordringer knyttet til egen seksualitet, kjærester og en ny livsfase.
Mange kan ikke engang tenke seg at mor og far har sex, noe et svangerskap er et tydelig bevis for. Det kan f.eks være flaut overfor venner.
Men, kanskje handler det ikke om dette i det hele tatt?
Du må imidlertid ikke la hennes reaksjon ødelegge din glede. Du må huske på at til tross for sine 13 år er hun også bare et lite barn. Skal barn få være barn må vi voksne oppføre oss som voksne.
Du må således forstå og akseptere hennes reaksjon og møte henne på det. Jeg vil foreslå for deg at du finner en god anledning til å ta det opp med henne igjen, gjerne når dere kjører bil, eller gjør noe sammen. Det må være hennes premisser, der du er ydmyk og lydhør over hva hun mener og føler.
Kan det være en mulighet om far gjør det, eller en annen voksen i familien som hun er fortrolig med?
Gi henne for all del ikke dårlig samvittighet, men støtte på egen reaksjon.
Heldigvis jobber tiden for oss.
Hun trenger kanskje litt tid på å venne seg til tanken. Mens dere har planlagt og tenkt og vært i denne prosessen lenge, er hun faktisk akkurat innviet, -med stor forvetning om glede og entusiasme.
Hun kan ikke være der dere er, - men vil nok bli det etterhvert.
Når barna først kommer blir det som oftest STOR glede i de fleste familier, og heldigvis for det!
Det er fantastisk å være mor til tre.
Den største gaven du kan gi dine barn er nettopp det du nå gjør, gir dem søsken.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.