Spørsmål:
Hei!
Jeg er endelig blitt gravide. Er snart 5 uker på vei. Har prøvd i 4 år og vi prøvde prøverer og det gav resultat.
Jeg har tydlige gravidets tegn ( har tatt 4 tester og alle er positive). Har hatt mensmurringer siden ca. egget festet seg. Det er begynt å avta nå.
Brystene er blitt litt større og ømme, og har litt halsbrann. Eller er jeg i fin form. Jeg er så bekymret for spontan abort. Har lest litt om det. Spiser sunt , røyker og drikker ikke. Men jeg har en veldig stresset jobb. Og er veldig stresset , sur og irretabel av meg når eg på jobb. (trives ikke så gpdt). + Eg har en del bekymringer, skal gifte meg snart + vi skal ut å fly ( jeg har fly skrekk). Er det noen medisiner jeg kan ta for å slappe av uten at det skader fosteret?? Har du noen råd til meg hva jeg kan gjør for å slappe mer av?? Jeg er så redd for all denne bekymringen og stresset kan ødelegge svangerskapet.
På forhånd takk

Svar:
Svar: Gratulerer med graviditeten! Så fantastisk flott etter 4 år. Du ber om råd og jeg vil si det enkelt: Gjør noen valg!
Livet kan ikke bare fortsette som før.Når kvinner blir gravide kan det bli som en revolusjon. Verden både ser og oppleves annerledes enn før, - og heldigvis for det. Dette er bl.a. med på å sikre avkommet`s overlevelse. Men det er klart at det kan virke truende å kjenne på disse sterke følelsene og å måtte ta noen grep om livet for å komme videre på en god måte.
Glem piller! Ta en prat med kjæresten din, evt. en god venninne, mor eller en klok kvinne med erfaring og del tanker, glede og bekymringer. Det er en fin måte å få bearbeidet stress og det som opptar deg nå.
Vær modig, snakk med sjefen din. Ta opp det som plager deg. Kanskje kan du få andre arbeidsoppgaver. Med andre ord: Ta vare på deg selv og glem flyturen. Lykke til med denne spennende reisen og med god egenomsorg!
Hilsen Monica.