Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 14, og har problemer med å sove. Flere netter i uken klarer jeg bare sove ca. 3-4 timer. Jeg sovner som regel om kvelden når jeg legger meg, men våkner midt på natten og greier ikke sovne igjen. Mangelen på søvn gjør meg veldig sliten, da jeg i utgangspunktet føler meg mye trøtt pga graviditeten. Får lett for å brekke meg og kaste opp, og mye hodepine og anspente nakkemuskler. Det jeg lurer på er om min mangel på søvn er skadelig for fosteret? Jeg er i full jobb, men de siste ukene har jeg brukt noen egenmeldingsdager for å få hvile. Er redd for at det kan skade fosteret dersom jeg blir for sliten. Bør jeg ta kontakt med legen min for evt. å få en sykemelding i en periode? Veldig glad for svar!!! Liza

Svar:
Svar:Det høres veldig slitsomt ut, og det er vel bare et tidsspørsmål om hvor lenge du klarer full jobb med så lite søvn. Jeg synes du bør forsøke å finne ut hvorfor du har det som du har det. Hva er årsaken? Hva er det som gjør at du ikke faller i søvn igjen? Er det noe du tenker på som evt. plager deg. Det er en god idè å snakke med legen din/evt. en jordmor om graviditeten og søvnproblemene. Sykemelding en periode kan være med på å gi deg et pusterom.
Stive nakkemuskler og hodepine kan bedres med bl.a. fysioterapi, mosjon og frisk luft. Men hva med å tenke litt alternativt? Det finnes mange gode tilbud, blant annet kroppsmassasje, aromaterapi, akupunktur o.s.v. Jeg tror ikke fosteret tar skade at dette, men håper du kommer deg ut av denne tilstanden snart. Tenk positivt og friskt. Trøtthet, kvalme og oppkast som kan følge med svangerskap gir seg ofte rundt denne tiden du går inn i nå.
Lykke til videre! Hilsen Monica.