Spørsmål:
Hei! Min mor har fått kreft og legene sier hun har til jul å leve. Dette er selvfølgelig kjempe tungt, så det jeg lurer på er om det er fare for at jeg kan miste barnet mitt pga min sinnstemning? Er i uke 6 bare... Prøver så godt jeg kan å være positiv.

Svar:
Jeg forstår godt at slike tanker kommer nå som du har fått denne veldig triste beskjeden.
Det er imidlertid fantastisk fint at du klarer å være tilstede og har energi nok til å tenke på hvordan du selv kan påvirke din egen sinnstemning og dermed ta vare på det lille fosteret. Det viser bare at vi har flere" rom" og "dører" som vi kan åpne og lukke når vi virkelig har behov for det.
Jeg vil råde deg til å ta godt vare på alle tanker og følelser, (om du klarer), som du hadde før denne triste beskjeden kom. Lag deg gjerne en beskyttelses mur om du trenger det hvor det nye lille livet kan få gode vekstbetingelser.
Det blir også viktig for deg tenker jeg at dagene/tiden med mor blir så gode som dere kan gjøre dem. Dette vil også være med å fylle deg på en fin måte.
Om det er naturlig for deg vil jeg som jordmor anbefale deg å snakke med mor om hennes svangerskap og fødsel. Dette er aktuelt for deg nå, og
ofte gledesfylte tema.
Det kan være veldig vanskelig å oppleve sorg i gleden.
Personlig tror jeg ikke dette du opplever vil påvirke fosteret du bærer frem på en slik måte at livet avsluttes.
Håper du klarer å finne en god vei videre!
Hilsen Monica.