Spørsmål:
Hei Monica!
Jeg er 35 uker på vei, fødselen nærmer seg.Jeg har faktisk ikke gruet meg noe før nå..Har en gutt på ni år fra før, men minnene fra fødselen har liksom blusset opp. Jeg hadde vel det man vil kalle en normal fødsel,selv om gutten min var veldig stor..men fy flate så vondt det var! Jeg trodde helt fram til forrige time hos jordmor at jeg selv kunne velge om jeg vil ha epidural under fødselen eller ikke, men fikk beskjed om at det ikke er så enkelt,der røyk den tryggheten!siden den beskjeden har angsten kommet krypende,særlig om nettene..Det hjelper liksom ikke å tenke positivt heller..for jeg gleder meg veldig til babyen ligger i armene mine..Har du noen trøstene ord Monica? Trenger desperat noen gode råd..
P.S føler vel kanskje ikke at jeg blir tatt helt på alvor siden jeg ikke har gruet meg noe særlig før nå...

Svar:
Svar: Det er helt naturlig å grue seg, og det er ikke underlig at dette ikke
har kommet før nå. Du har enda 5 uker å forberede deg på, noe som det er helt
nødvendig at du gjør. Les og prat med partner, jordmor, venninner o.s.v. og få
bearbeidet tankene dine. Når tankene eller angsten kommer kan det hjelpe å tenke
dem helt ut, og kanskje får tak i hva som plager deg mest. Med hensyn til en
epiduralbedøvelse kan du f.eks sjekke opp hvilke rutiner det er på andre
nærliggende fødeavdelinger. Det er faktisk fritt sykehusvalg i Norge.
Lykke til med viktige uker!
Hilsen Monica.